





  




Meer Duitsland en Nebenbahnen:

Klik op de kaart om andere lijnen te bekijken of kies
voor:
Nebenbahnen
(achtergrond en geschiedenis)
Terug naar kaart Alpenregio van Bayern
De
Ausserfernbahn (1)
Externe links over de Ausserfernbahn:
Pro-Bahn
Pro-Bahn, de Duitse evenknie van de Nederlandse Vereniging Reizigers
Openbaar Vervoer (Rover), heeft een groot deel van haar website gewijd
aan de Ausserfernbahn. En niet zonder succes, want mede door de activiteiten
van deze verenigingen is de lijn behouden.
Toeristische externe links:
Hieronder staan de websites van gemeenten of VVV's (Verkehrsamt)
die direct aan de Ausserfernbahn liggen.
Klik op het desbetreffende logo.
Duitsland





Oostenrijk


Verkehrsamt Reutte

Duitsland

Reizen door Beieren
Op werkdagen na 9.00 uur kan gebruik gemaakt worden van het Bayern
Ticket, een kaartje dat geldig is tot diep in de volgende nacht. Heel
Beieren, inclusief de Ausserfernbahn, is hier mee te bereizen per trein,
S-Bahn, tram en bus. Vanuit Kempten zijn reizen te maken naar onder andere
historische steden als Würzburg, Nürnberg, Regensburg en last but not
least München.
De treinen waarvan gebruik kan worden gemaakt met het Bayern Ticket worden
aangeduid met RB (stoptrein), RE (sneltrein) of IRE (nog snellere trein).
Het Bayern Ticket is niet geldig (ook niet met bijbetaling)
op de echt snelle treinen zoals IC, EC en ICE.
In het weekeinde kan gebruik worden gemaakt van Schönes Wochenendsticket.
De geldigheid van sommige kaartjes kan veranderen. Dat geldt ook voor
de verkrijgbaarheid op Oostenrijks traject. Check dit daarom eerst op:
www.bahn.de
|
 |
De Ausserfernbahn (geschiedenis):
Kempten - Reutte - Garmisch-Partenkirchen (2)
Van Duitsland via Oostenrijk naar... Duitsland
De Ausserfernbahn kent een bewogen geschiedenis. Tussen de aanleg
van het eerste gedeelte in de Allgäu en het deel tussen Reutte en
Garmisch-Partenkirchen zit bijna twintig jaar. De ligging van het Ausserferngebied
ten opzichte van de rest van Tirool was de belangrijkste oorzaak van de
vertraging bij de aanleg. De zo gewenste rechtstreekse verbinding naar
Innsbruck, met een lange tunnel, bleek veel te duur.
Door Oege Kleijne
Eigenlijk was het de bedoeling een hoofdspoorweg aan te leggen tussen
Kempten en Innsbruck. Het liefst via het Ausserferngebied. Maar uiteindelijk
werd het een lokaalspoorweg die via een grote omweg beide steden verbindt.
Van de zo fel gekoesterde wens van Beieren om een directe aansluiting
op de Brenner-spoorweg te krijgen, kwam niets terecht.
Lermoos (Oostenrijk) met DB-treinstel 628.020/628.010
op 14 juli 2001 op weg van Garmisch-Partenkirchen naar Kempten. Op de achtergrond
het Zugspitzmassief, de hoogste berg van Duitsland.
De geschiedenis van de Ausserfernbahn laat zich het beste in twee afzonderlijke
hoofdstukken beschrijven. Een over de lijn Kempten - Reutte en een over
de verbinding (Innsbruck -) Garmisch - Reutte. De eerste lijn, Kempten
- Reutte, werd als Nebenbahn aangelegd en diende lokale belangen. Veel
later werd een verbinding gemaakt naar Garmisch-Partenkirchen.

Loc 218.439 met een trein van Garmisch-Partenkirchen
naar Kempten. Deze trein bestond uit rijtuigen die waren meegekomen met
een intercity uit het Ruhrgebied en als koerswagens hun weg vervolgden
via Kempten en de Ausserfernbahn naar Garmisch. Om omlooptechnische redenen
reed deze stam terug naar Kempten. Ehrwald (Oostenrijk), 14 juli 1987.
De andere lijn naar Garmisch kwam er bepaald niet zonder slag of stoot.
Het Ausserferngebied werd door een moeilijk toegankelijke pas afgesneden
van rest van Tirool, maar de gemeenten in dit gebied wilden het liefst
een tunnel om een directe spoorverbinding met Innsbruck mogelijk te maken.
Dit bleek te duur. Uiteindelijk bleek alleen een Nebenbahnverbinding haalbaar
via Garmisch-Partenkirchen, Mittenwald
en Seefeld met Innsbruck en die is er dan ook gekomen. Omdat elektrische
locomotieven ook al in het begin van de vorige eeuw meer vermogen ontwikkelden
dan stoomlocomotieven, werd besloten de lijn van meet af aan te elektrificeren.
Hierdoor konden ook steilere hellingen en krappere bogen in de baan worden
aangebracht, waardoor de aanlegkosten minder hoog waren.

Dankzij de forse stijgingen op dit traject reden
en rijden de goederentreinen dikwijls met dubbele tractie zoals hier bij
Heiterwang (Plansee - Oostenrijk) met de Oostenrijkse locs 1110.004 en
1044.099 op 16 juli 1987.
De beide lijnen werden in werkelijkheid ook los van elkaar geëxploiteerd.
Treinen reden in de regel tot Reutte en weer terug. Rechtstreekse diensten
werden vanuit Reutte via Garmisch-Partenkirchen naar Innsbruck verzorgd.
Via die route reden minder frequent doorgaande treinen naar München.
Ronduit bijzonder was het zogenoemde corridor-verkeer. Dit waren koerswagens
die op Duits gebied werden afgesloten en op Oostenrijks terrein weer werden
geopend. Zo konden de Oostenrijkers van het ene naar het andere gebied
zonder paspoortcontrole.
Vanuit Reutte werd de dienst verzorgd tot Kempten, op Duits gebied aangevuld
met 'tussentreinen' die tussen Kempten en Pfronten-Steinach reden.
Toerisme
De groei van het toerisme in de Ober- en Oost-Allgäu (tussen Pfronten
en Kempten) en tussen Reutte en Ehrwald kwam dankzij de spoorlijnen snel
op gang. Al in de jaren dertig bestonden er doorgaande verbindingen tot
diep in Midden-Duitsland.
Reisbureautreinen (tot en met het DB-type 601) bereden de lijn met enige
regelmaat en tot ver in de jaren tachtig kende de Ausserfernbahn over
de gehele lengte een koerswagenverbinding met het Ruhrgebied, meestal
getrokken door een locomotief type 218.

Een typische Nebenbahn, de Ausserfernbahn, zeker
op Duits gebied. Op de achtergrond verrijzen de eerste bergen van het
Alpenmassief. Het nog net zichtbare bord geeft een snelheidsbeperking
aan: afremmen tot 20 km/h. De lijn kent veel van dat soort snelheidsbeperkingen,
waardoor de gemiddelde reissnelheid te wensen overlaat. Nabij Bodelsberg,
tussen Pfronten en Kempten op 14 juli 2001.
Tot diep in de jaren negentig van de vorige eeuw werd in de reizigersdienst
op het gedeelte Garmisch - Reutte met gemengde tractie gereden. Duitse
en Oostenrijkse locomotieven en treinstellen deelden gezusterlijk de diensten
en voor de spoorwegliefhebber was dit een waar eldorado. Vooral in de
jaren zestig en zeventig. Altbau-locomotieven, nieuwe en ook Oostenrijkse
elektrische locomotieven; soms zelfs gemengde dubbeltractie. De goederentreinen
naar Reutte werden meestal door Oostenrijkse locomotieven gereden, een
enkele keer geholpen door een Duitse elektrische- of diesellocomotief.

Een zware goederentrein getrokken door OeBB-loc
1044.109 op 16 juli 1992 tussen Untergrainau en Garmisch-Partenkirchen
op weg naar Innsbruck. De eerste wagen achter de loc is een conducteurswagen.
In de jaren tachtig trokken donkere wolken samen boven met name het
gedeelte Kempten - Reutte. De aanleg van de A7, de snelweg tussen Kempten
en Nesselwang, vormde een flinke klap voor het vervoer per trein. Bovendien
zouden bussen de afstand veel sneller kunnen afleggen. Een deel van de
treinen werd door bussen vervangen, maar de reissnelheid van de bus bleek
weinig hoger dan die van de trein. Op een deel van het traject richtte
de DB zelfs een sneltreindienst in.
Geruchten over een ophanden zijnde opheffing brachten de betrokkenen in
de Ober- en Oost-Allgäu op de barricaden, omdat opheffing de genadeklap
voor het toerisme in de streek zou betekenen.
Strijd voor het behoud
Gedurende de tweede helft van de jaren negentig stond de strijd voor
het behoud van de Ausserfernbahn, het deel tussen Pfronten-Steinach en
Garmisch-Partenkirchen, centraal. De Duitse spoorwegen wilden niet meer
investeren in het gedeelte tussen Garmisch en Griessen-Grens. Bovendien
was de bovenleiding op dat traject aan vervanging toe en ook die wilde
de DB niet vervangen. Dit leidde tot een provisorische dienst met een
Oostenrijks dieselmotorrijtuig dat tussen Garmisch en Reutte pendelde.
Saillant detail is dat de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij OeBB eind
jaren negentig de bovenleiding tussen de Duitse grens bij Griesen tot
Reutte op diverse plaatsen reviseerde of vernieuwde, terwijl op het Duitse
deel tussen Griesen en Garmisch de palen en leidingen juist werden afgebroken.
Eind jaren negentig besloot de Oostenrijkse regering de Ausserfernbahn
op de lijst van op te heffen Nebenbahnen te zetten. De dienst werd uiteindelijk
gestaakt, ook het goederenverkeer.

Tot medio jaren negentig was afwisseling
in materieel troef in bijvoorbeeld Reutte, met rechts de stoptrein uit
Innsbruck (met DB-140.032 en rechts de DB-218.469 met koerswagens naar
het Ruhrgebied. 1 maart 1986.
Intussen was er een provisorische busdienst ingezet en maakte ook de industrie
voor het goederenvervoer gebruik van het wegvervoer. De bussen liepen - zeker
in vakantietijd - vast in de files en het omvangrijke vrachtvervoer zorgde
voor een enorme overlast in de dorpjes waar de vrachtwagens zich doorheen
moesten wringen. Alleen al over de zogeheten Fernpass die het gebied verbindt
met Innsbruck, moesten jaarlijks 8000 vrachtwagens extra passeren.
Initiatieven van de regio Ausserfern (Reutte), de deelstaat Tirool, industrie
en handel, Pro-Bahn (het Duitse Rover) en de Freistaat Beieren resulteerden
na veel moeite in de terugkeer van de trein. Niet de Oostenrijkse maar
de Duitse spoorwegen kregen een contract om het reizigersverkeer over
de gehele lijn tussen Kempten en Garmisch te verzorgen. Sinds eind 2000
is er weer sprake van een geregelde twee-uursdienst per richting. Ook
het goederenvervoer keerde terug, nu met dieseltractie. Sinds 15 september
2002 is op het Duitse gedeelte, tussen Griesen-grens en Garmisch-Partenkirchen
de lijn weer elektrisch berijdbaar.
Marketingorganisatie
Om toekomstige discussies over het bestaansrecht van de Ausserfernbahn
al op voorhand uit te sluiten hebben de belanghebbenden zelfs een marketingorganisatie
in het leven geroepen om het toeristisch verkeer per trein te bevorderen.
Zo krijgen toeristen met een gastenkaart uit een van de dorpen aan de
spoorlijn 'vrij vervoer' op Oostenrijks gebied gedurende het winterseizoen
2001/2002. Hetzelfde recht hebben de inwoners van de streek indien ze
over een zogeheten Home Card beschikken.
Na de per 15 september 2002 (symbolisch) weer in gebruik genomen bovenleiding
naar Garmisch en de zeer druk bezochte open dagen onder andere in Reutte
met 10.000 reizigers lijkt het gevaar voor sluiting op korte of middellange
termijn geweken. Vanaf 15 december 2002 wordt er daadwerkelijk weer elektrisch
gereden tussen Garmisch en Reutte.

Ehrwald, 7 februari 1984. Zware sneeuwval bepaalde
het weerbeeld op die datum in de Ausserfern. Een sneeuwploeg uit Garmisch-Partenkirchen
(met DB-loc 140.018) keert terug na gedane arbeid. Links een bovenleiding-controlewagen
van de Oostenrijkse spoorwegen (OeBB).
|
Fototips:
Treinreizigers opgelet
Het overgrote deel van de halten op dit traject heeft de status halte
op verzoek. Waarschuw de conducteur of machinist tevoren dat u bij een
halte wilt uitstappen. Wilt u instappen, ga dan duidelijk zichtbaar op
het perron staan.
De mooiste fotopunten:
Kempten Hbf - Pfronten-Steinach (grens)
Kempten:
de Illerbrug (moeilijk bereikbaar)
Sankt-Mang:
Stationsgebouwtje
Durach:
Enkele kilometers buiten dit dorpje (Bundesstrasse 309) in de richting
van Nesselwang. Diverse fotopunten in het typisch Allgäu-landschap.
Oy-Mittelberg:
OY-Mittelberg (richting Maria Rain) - brug over de Wertach
Nesselwang:
Rond Nesselwang - diverse punten in de richting van Pfronten.
Pfronten-Steinach (grens) - Reutte
Pflach:
Bruggen over de Lech en Archbach. Tevens dorpskerkje van Pflach tezamen met
een trein te fotograferen. Regelmatig goederenverkeer.
Reutte - Ehrwald (grens)
Tussen Heiterwang en Ehrwald zijn talloze mogelijkheden de trein in het
schitterende landschap te vereeuwigen. Een fiets- of wandeltocht langs
de lijn is zeer aan te bevelen. Enkele van de vele suggesties:
Heiterwang (Plansee):
In de richting van Reutte: fraaie fotoplekken wanneer de trein uit de
Katzenbergtunnel komt en naar Heiterwang rijdt. Dit is de tunnel die het
dichtst bij Heiterwang ligt.
Bichelbach-Berwang:
Stationsgebouw.
Lähn:
De lijn slingert hier langs de voet van de bergen. Hierdoor ontstaan
veel mogelijkheden de treinen te fotograferen in een typisch berglandschap.
Lermoos:
Tunneluitrit (in de richting van Lähn) en blik op de Zugspitze ('s
middags) gezien in de richting van Ehrwald. Ook tussen Ehrwald en Lermoos
bestaan diverse prachtige fotopunten.
Ehrwald:
Op het viaduct over de Bundesstrasse richting Garmisch-Partenkirchen.
Ehrwald (grens) - Garmisch-Partenkirchen
Griesen:
Net buiten het station in de richting van Ehrwald, langs de rivier de Loisach.
Nabij Partenkirchen:
Tezamen met de Zugspitzbahn.
Garmisch-Partenkirchen:
Tussen Garmisch (stadsdeel Partenkirchen) en Untergrainau diverse plaatsen
waar zowel de Zugspitzbahn als de treinen naar en van Griesen kunnen worden
gefotografeerd.
Loc DB-140.014 met trein naar Innsbruck met Oostenrijkse
rijtuigen, waarvan er één als corridorrijtuig zal worden
afgesloten voor het Duitse gedeelte. Ehrwald (Oostenrijk), 14 juli 1987.
Nog een corridortrein, nu te Reutte (Oostenrijk) met loc DB-140.009 op 15
juli 1987.
Loc 211.146 wacht met conducteurswagen te Pfronten-Steinach op de goederentrein
uit Vils (Oostenrijk), waarvan wagons worden overgenomen voor Kempten en verder.
1 maart 1986.
Begin jaren negentig was de teruggang in het reizigersverkeer goed merkbaar
aan de lengte van de treinstellen en de steeds slechtere dienstregeling. Hier
loc DB-loc 113.312 met slecht één rijtuig te Ehrwald op 13 juli
1992.
Een van de vele fotoplekjes langs de lijn net buiten Garmisch-Partenkirchen.
Hier een extra goederentrein van Reutte naar Innsbruck met DB-loc 140.043
op 16 juli 1992.
Eindredactie:
Roelof Hamoen.
|