Externe links over de Ausserfernbahn: Pro-Bahn, de Duitse evenknie van de Nederlandse Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (Rover), heeft een groot deel van haar website gewijd aan de Ausserfernbahn. En niet zonder succes, want mede door de activiteiten van deze verenigingen is de lijn behouden. Toeristische externe links:
Duitsland Reizen door Beieren De geldigheid van sommige kaartjes kan veranderen. Dat geldt ook voor
de verkrijgbaarheid op Oostenrijks traject. Check dit daarom eerst op: |
||
De Ausserfernbahn (geschiedenis): Van Duitsland via Oostenrijk naar... Duitsland De Ausserfernbahn kent een bewogen geschiedenis. Tussen de aanleg van het eerste gedeelte in de Allgäu en het deel tussen Reutte en Garmisch-Partenkirchen zit bijna twintig jaar. De ligging van het Ausserferngebied ten opzichte van de rest van Tirool was de belangrijkste oorzaak van de vertraging bij de aanleg. De zo gewenste rechtstreekse verbinding naar Innsbruck, met een lange tunnel, bleek veel te duur. Door Oege Kleijne Lermoos (Oostenrijk) met DB-treinstel 628.020/628.010 op 14 juli 2001 op weg van Garmisch-Partenkirchen naar Kempten. Op de achtergrond het Zugspitzmassief, de hoogste berg van Duitsland. De geschiedenis van de Ausserfernbahn laat zich het beste in twee afzonderlijke hoofdstukken beschrijven. Een over de lijn Kempten - Reutte en een over de verbinding (Innsbruck -) Garmisch - Reutte. De eerste lijn, Kempten - Reutte, werd als Nebenbahn aangelegd en diende lokale belangen. Veel later werd een verbinding gemaakt naar Garmisch-Partenkirchen.
De andere lijn naar Garmisch kwam er bepaald niet zonder slag of stoot.
Het Ausserferngebied werd door een moeilijk toegankelijke pas afgesneden
van rest van Tirool, maar de gemeenten in dit gebied wilden het liefst
een tunnel om een directe spoorverbinding met Innsbruck mogelijk te maken.
Dit bleek te duur. Uiteindelijk bleek alleen een Nebenbahnverbinding haalbaar
via Garmisch-Partenkirchen, Mittenwald
en Seefeld met Innsbruck en die is er dan ook gekomen. Omdat elektrische
locomotieven ook al in het begin van de vorige eeuw meer vermogen ontwikkelden
dan stoomlocomotieven, werd besloten de lijn van meet af aan te elektrificeren.
Hierdoor konden ook steilere hellingen en krappere bogen in de baan worden
aangebracht, waardoor de aanlegkosten minder hoog waren.
De beide lijnen werden in werkelijkheid ook los van elkaar geëxploiteerd.
Treinen reden in de regel tot Reutte en weer terug. Rechtstreekse diensten
werden vanuit Reutte via Garmisch-Partenkirchen naar Innsbruck verzorgd.
Via die route reden minder frequent doorgaande treinen naar München.
Toerisme Tot diep in de jaren negentig van de vorige eeuw werd in de reizigersdienst op het gedeelte Garmisch - Reutte met gemengde tractie gereden. Duitse en Oostenrijkse locomotieven en treinstellen deelden gezusterlijk de diensten en voor de spoorwegliefhebber was dit een waar eldorado. Vooral in de jaren zestig en zeventig. Altbau-locomotieven, nieuwe en ook Oostenrijkse elektrische locomotieven; soms zelfs gemengde dubbeltractie. De goederentreinen naar Reutte werden meestal door Oostenrijkse locomotieven gereden, een enkele keer geholpen door een Duitse elektrische- of diesellocomotief.
In de jaren tachtig trokken donkere wolken samen boven met name het
gedeelte Kempten - Reutte. De aanleg van de A7, de snelweg tussen Kempten
en Nesselwang, vormde een flinke klap voor het vervoer per trein. Bovendien
zouden bussen de afstand veel sneller kunnen afleggen. Een deel van de
treinen werd door bussen vervangen, maar de reissnelheid van de bus bleek
weinig hoger dan die van de trein. Op een deel van het traject richtte
de DB zelfs een sneltreindienst in. Gedurende de tweede helft van de jaren negentig stond de strijd voor
het behoud van de Ausserfernbahn, het deel tussen Pfronten-Steinach en
Garmisch-Partenkirchen, centraal. De Duitse spoorwegen wilden niet meer
investeren in het gedeelte tussen Garmisch en Griessen-Grens. Bovendien
was de bovenleiding op dat traject aan vervanging toe en ook die wilde
de DB niet vervangen. Dit leidde tot een provisorische dienst met een
Oostenrijks dieselmotorrijtuig dat tussen Garmisch en Reutte pendelde.
Om toekomstige discussies over het bestaansrecht van de Ausserfernbahn
al op voorhand uit te sluiten hebben de belanghebbenden zelfs een marketingorganisatie
in het leven geroepen om het toeristisch verkeer per trein te bevorderen.
Zo krijgen toeristen met een gastenkaart uit een van de dorpen aan de
spoorlijn 'vrij vervoer' op Oostenrijks gebied gedurende het winterseizoen
2001/2002. Hetzelfde recht hebben de inwoners van de streek indien ze
over een zogeheten Home Card beschikken.
|
Fototips: De mooiste fotopunten: Kempten Hbf - Pfronten-Steinach (grens) Kempten: Sankt-Mang: Stationsgebouwtje Enkele kilometers buiten dit dorpje (Bundesstrasse 309) in de richting van Nesselwang. Diverse fotopunten in het typisch Allgäu-landschap. Oy-Mittelberg:OY-Mittelberg (richting Maria Rain) - brug over de Wertach Nesselwang:Rond Nesselwang - diverse punten in de richting van Pfronten. Pfronten-Steinach (grens) - ReuttePflach: Tussen Heiterwang en Ehrwald zijn talloze mogelijkheden de trein in het schitterende landschap te vereeuwigen. Een fiets- of wandeltocht langs de lijn is zeer aan te bevelen. Enkele van de vele suggesties: Heiterwang (Plansee):In de richting van Reutte: fraaie fotoplekken wanneer de trein uit de
Katzenbergtunnel komt en naar Heiterwang rijdt. Dit is de tunnel die het
dichtst bij Heiterwang ligt. Lähn: De lijn slingert hier langs de voet van de bergen. Hierdoor ontstaan veel mogelijkheden de treinen te fotograferen in een typisch berglandschap. Lermoos: Tunneluitrit (in de richting van Lähn) en blik op de Zugspitze ('s middags) gezien in de richting van Ehrwald. Ook tussen Ehrwald en Lermoos bestaan diverse prachtige fotopunten. Ehrwald:Op het viaduct over de Bundesstrasse richting Garmisch-Partenkirchen. Net buiten het station in de richting van Ehrwald, langs de rivier de Loisach. Nabij Partenkirchen: Garmisch-Partenkirchen: Tussen Garmisch (stadsdeel Partenkirchen) en Untergrainau diverse plaatsen
waar zowel de Zugspitzbahn als de treinen naar en van Griesen kunnen worden
gefotografeerd.
Loc DB-140.014 met trein naar Innsbruck met Oostenrijkse
rijtuigen, waarvan er één als corridorrijtuig zal worden
afgesloten voor het Duitse gedeelte. Ehrwald (Oostenrijk), 14 juli 1987.
Begin jaren negentig was de teruggang in het reizigersverkeer goed merkbaar
aan de lengte van de treinstellen en de steeds slechtere dienstregeling. Hier
loc DB-loc 113.312 met slecht één rijtuig te Ehrwald op 13 juli
1992.
Eindredactie: |
|