





  



Meer Duitsland en Nebenbahnen:

Klik op de kaart om andere lijnen te bekijken of kies voor:
Nebenbahnen
(achtergrond en geschiedenis)
Terug naar kaart Alpenregio van Bayern
Externe links over de Chiemgaubahn:
Toeristische externe links:


Spoortips:
De Chiemseebahn
Een reisje per stoomtram op een van de weinige, zoniet de laatste echte stoomtramlijnen
in Duitsland. Van Prien naar de haven in het enkele kilometers verder gelegen
Stock. Let op: soms rijdt er een locomotief die verdacht veel op een stoommachine
lijkt, maar bij nadere bestudering door een dieselmotor blijkt te worden aangedreven.
Meer informatie: klik
hier.
Reizen door Beieren
Op werkdagen na 9.00 uur kan gebruik gemaakt worden van het Bayern
Ticket, een kaartje dat geldig is tot diep in de volgende nacht. Heel
Beieren, inclusief de Ausserfernbahn,
is hier mee te bereizen per trein, S-Bahn, tram en bus. Vanuit Aschau,
Prien of tussengelegen stations zijn reizen te maken naar Salzburg en
München of rondreizen over interessante Nebenbahnen, zoals Rosenheim
- Mühldorf- München - Rosenheim - Prien of de route Prien -
Traunstein - Ruhpolding - Traunstein - Mühldorf - Rosenheim - Prien.
De treinen waarvan gebruik kan worden gemaakt met het Bayern Ticket worden
aangeduid met RB (stoptrein), RE (sneltrein).
In het weekeinde kan gebruik worden gemaakt van Schönes Wochenendsticket.
.De geldigheid van sommige kaartjes kan veranderen. Check dit daarom eerst
op:
www.bahn.de
|
 |
De Chiemgaubahn
Over krakende wagens die lang meegaan...
Het heeft weinig gescheeld of de Nebenbahn Prien - Aschau
had het loodje gelegd. De Duitse spoorwegen (DB) wilden wel van de lijn af,
want de rentabiliteit was ver te zoeken. Ook die enkele goederenwagen naar
Aschau zette geen zoden aan de dijk. Maar, zoals het Duitse spreekwoord luidt:
"Totgesagte leben länger!" (vrij vertaald: krakende
wagens gaan lang mee!)
Door Oege Kleijne
In de jaren tachtig (maar ook al voor die tijd) liet de DB
zich geregeld ontvallen van de lijn af te willen. Vooral het spoorwegviaduct
over de provinciale weg (Bundesstrasse) naar Bernau moest nodig onderhouden
of vervangen worden en de Duitse spoorwegen (DB) zagen hierin een aanleiding
met sluitingsplannen te komen.
Werden die uitlatingen van de DB vroeger niet echt serieus genomen, ditmaal
schrokken de autoriteiten wakker. Niet lang daarna kwamen er acties van de
VVV's en de gemeenten. Veel toeristen kwamen (en komen!) namelijk per trein.
Uiteindelijk kreeg de lijn een tweede kans. De Chiemgau-Bahn werd een
van de eerste proefprojecten van Duitsland. Met deze proef wilden de spoorwegen
en de overheden nagaan in hoeverre het mogelijk was met beperkte investeringen
de service aan de reizigers te verbeteren. De centrale vraag: levert dit ook
echt meer reizigers (inkomsten) op?
Zo begint de treinrit naar Aschau op het kopspoortje te Prien. DB-628.626
op 12 juli 1997.
Subsidie
Na goedkeuring gingen de spoorwegen snel aan de slag. Met subsidie van de
Freistaat Bayern werden de railbussen in vrolijke kleuren gespoten,
voorzien van het Chiemgau-logo en van betere stoelen. Een strakke uurdienst
met vaste patroontijden (Taktfahrplan) en aansluitingen op de treinen
naar Salzburg en München rondden de gehele operatie af. De conducteur
werd afgeschaft, waardoor de vaste kosten konden worden verlaagd. Steekproefsgewijze
controles door speciale ploegen namen de taak van de Schaffner over.
Bergopwaarts
Sindsdien ging het bergopwaarts met de lijn. Het aantal reizigers nam toe
(cijfers ontbreken - machinisten spreken van een verdubbeling) en het gevaar
is voorlopig geweken, want ook de spoorbrug over de weg Prien - Bernau is
vernieuwd.
De railbussen in de vrolijke Chiemgau-uitmonstering rijden niet meer op deze
lijn. Overigens behoorde de Chiemgaubahn tot een van de allerlaatste lijnen
waar dit legendarische materieeltype dienst heeft gedaan.
Inmiddels pendelt een dieseltreinstel type VT 628
heen en weer tussen Prien en Aschau en zijn de railbussen allang vergeten.
De halte Urschalling, toen gewone railbussen nog de dienst uitmaakten.
21 juli 1982.
Fotopunten
De lijn loopt al na enkele kilometers door bebost gebied. Los van de genoemde
brug over de weg Prien - Bernau, bevindt zich een aardig fotopunt bij
de Spartaanse halte Urschalling. Verder op de lijn - we zijn dan al bijna
bij Aschau - is een mooie 'plaat' mogelijk in combinatie met het kasteel
Hohenaschau (vooral 's middags met de zon erop), dat tegen het Alpenmassief
aanligt.
Umratshausen Ort, 12 juli
1982. Een treinrit op deze lijn loont zeker de moeite. Om de fotopunten te
verkennen, maar ook vanwege het natuurschoon.
Wie deze spoorlijn grondig wil verkennen, begint met een
treinrit over de lijn. Door mee te kijken met de machinist en aantekeningen
te maken van mogelijke fotopunten is een grondige voorbereiding mogelijk.
En door mee te rijden dragen we graag ons steentje bij aan het behoud van
deze lijn.
Aschau in de tijd dat de speciale Chiemgau-railbussen nog reden, 25
mei 1990.
Vervolgens kan er naar hartelust op los worden gefotografeerd. Wandelend of
fietsend (te huur in Prien)! En de fiets kan (wel eerst even checken,
want dit kan veranderen!) gratis mee in de trein.
Veel plezier! |
Prien - Aschau
Type spoorlijn:
Nebenbahn
Benaming:
Chiemgaubahn
Lengte van de spoorlijn:
ca. 10 km
In dienst:
1878
Exploitatie:
DB Regio
Armseinen:
nee.
Goederenverkeer:
nee.
Materieel:
VT 628.4
Toeristisch:
bergen, meren, kastelen, wandelen, skiën, langlaufen, fietsen, varen,
zwemmen.
Omgeving (landschappelijk):
bergachtig
De Chiemgaubahn ademt nog een beetje de Nebenbahnromantiek van vroeger.
Een bezoek aan de lijn laat zich uitstekend combineren diverse toeristische
uitstapjes, zowel 's zomers als 's winters..
Treinreizigers opgelet
Behalve Prien en Aschau hebben de tussenliggende halten alle de status halte
op verzoek. Waarschuw de conducteur of machinist tevoren dat u bij een
halte wilt uitstappen. Wilt u instappen, ga dan duidelijk zichtbaar op het
perron staan. Dergelijke halten zijn hieronder aangegeven met een * sterretje.
Stations/halten:
Prien, *Urschalling, *Vachendorf, *Umratshausen Bahnhof (Bf), *Umratshausen
dorf (df), Aschau (Chiemgau).
Fototips:
Enkele fotopunten:
Prien:
bij het oversteken (viaduct) over de
Bundesstrasse naar Bernau (305)
Urschalling:
halte en direct omgeving.
Umratshausen Bf:
Uit het bos komend.
Aschau:
-met stationsgebouw of verder weg tegen
de achtergrond met Alpenmassief of slot Hohenaschau (telelens).
Een motor- en bijwagen net voor
Aschau met op de achtergrond het Alpenmassief en het slot Hohenaschau. 21
juli 1982.
Umratshausen Bahnhof, 21 juli 1982. Hier rijdt de railbus binnen vanuit Aschau.
Het dorp ligt ver van het station.
Eindpunt Aschau, maar beginpunt van veel toeristische
trips de bergen in. 21 juli 1982.
Begin jaren tachtig was het nog theoretisch mogelijk een goederenwagon te
zien. In die zeldzame gevallen werd de 'goederentrein' gereden door de motorwagen.
Nog zeldzamer was een locomotief, maar dat gebeurde alleen wanneer beladen
wagens de berg opmoesten en het gewicht groter was dan de railbus mocht 'hebben'.
De
informatie over deze lijn is gebaseerd op bezoeken in 1982, 1990 en 1997.
Eindredactie:
Roelof Hamoen. |