Reageer!



Klik op de kaart om door te gaan of kies voor:

Nebenbahnen
(achtergrond en geschiedenis)

Uitleg

Via het aanklikken van gebieden op de kaart van Duitsland (hierboven) 'zoomt' u als het ware dieper Duitsland in.

Let op: alleen een aantal lijnen in Beieren (Zuid-Duitsland) is gereed.
Klik hier voor dit overzicht.


Tirschenreuth 1988 - 2005

Tussen de beide onderstaande foto's ligt een periode van zo'n zeventien jaar. En in die tijd is er veel gebeurd. De eerste plaat toont tal van spoorse activiteiten. De stationsassistent of -chef is drukdoende met het inladen van het expresgoed. Links zien we een weegbrug met daarachter nog een goederenwagen. De Zwiebelturm (kerktoren) op de achtergrond gaat een beetje verloren tussen de beide fabrieksschoorstenen. Toch was de 3e juni 1988, toen deze foto werd gemaakt, een portret van een lijn in zijn nadagen. Op 22 september 1989 reed de laatste railbus en werd de gevreesde Angebotsumstellung (een eufemisme voor opheffing van de reizigersdienst) doorgevoerd. Het was de laatste en definitieve stap in het sluitingsproces, want tot 1975 kende deze lijn nog een doorgaande reizigersdienst tot het eindpunt Bärnau. Foto: Roelof Hamoen, 3 juni 1988.



Dan bovenstaande foto, gemaakt eind juli 2005. De rails zijn verdwenen tijdens de opbraak, eind 2003 tussen Tirschenreuth en Wiesau. Doch veel herinnert nog aan het spoor. Station, perronverlichting en zelfs de ladingmal (de witte stellage op de linker bedding) staat tevergeefs te wachten om te bepalen of de beladen wagon niet buiten de voorgeschreven afmetingen uitsteekt (in jargon: het profiel van vrije ruimte). De bedrijvigheid van de fabrieken met de beide schoorstenen lijkt eveneens verdwenen. Foto: Oege Kleijne.

Terug naar het overzicht, klik hier.