Reageer!



Klik op de kaart om door te gaan of kies voor:

Nebenbahnen
(achtergrond en geschiedenis)

Uitleg

Via het aanklikken van gebieden op de kaart van Duitsland (hierboven) 'zoomt' u als het ware dieper Duitsland in.

Let op: alleen een aantal lijnen in Beieren (Zuid-Duitsland) is gereed.
Klik hier voor dit overzicht.


Waldsassen 1974 - 2005
(Wiesau - Waldsassen - Eger (Cheb - Tsjechië)

De lijn Wiesau - Waldsassen liep vroeger door naar Cheb (Eger)

Historie

Over de historie van de spoorlijn Wiesau - Waldsassen en verder naar het Tsjechische Cheb (in het Duits: Eger) is relatief weinig bekend. Al voor de Tweede Wereldoorlog reikte de internationale status van de lijn niet verder dan lokale treinen die Eger met Wiesau verbonden. Feit is dat direct na de Tweede Wereldoorlog de grens voor treinen werd gesloten. En feit is ook dat de lijn tot 1977 de status 'hoofdspoorweg' (ondanks de lokale betekenis) heeft gehad.
Op 1 juni 1986 was het Schluss met de personendienst. De goederentreinen reden door tot in de jaren negentig. Uiteindelijk werd alleen het stukje Wiesau - Mitterteich nog bereden. Dat zou nog tot 2002 geduurd hebben. Daarna werd ook deze dienst gestaakt. Onduidelijkheid bestaat er ook over de opbraakdata. Dat geldt zowel voor het deel Tsjechische grens - Waldsassen, als voor Waldsassen - Mitterteich. Dit laatstgenoemde deel is vermoedelijk begin deze eeuw opgebroken. Wiesau - Mitterteich is pas zeer recent van het spoor ontdaan: voorjaar 2005. Ook aan de Tsjechische zijde is de lijn opgebroken. Foto: Oege Kleijne.


Op 18 juli 1974 staat stoomloc 051.198-0 uit te puffen van de rit uit Wiesau op het station Waldsassen. De fotograaf had deze trein genomen, omdat er een stoomlocomotief voorzat en dat was in die tijd al geen alledaags verschijnsel meer. Pas aan het eindpunt bleek dat de trein hier meer dan twee uur en een kwartier de tijd nam om zich op de terugrit voor te bereiden. Dat was afzien, want het regende pijpenstelen. De asgrauwe lucht en de regen maakten het bovendien niet gemakkelijk foto's te maken, zeker niet met de goedkope Oost-Duitse camera (Beirette). Maar beter een niet zo beste, dan helemaal geen foto, zo luidde het devies. De stoomloc behoorde tot het depot Hof. De rijtuigen achter de loc waren drie-assige Umbauers.


Zo'n 31 jaar, juli 2005, later is deze foto gemaakt. Geen van de sporen ligt er nog en het stationsgebouw is nog amper te zien. De perronranden raken zwaar in verval; de natuur is heer en meester op het voormalige emplacement. Zo hier en daar staat nog een perronlantaarn, althans de paal, zonder armatuur. Het stationsgebouw staat er echter nog fier bij, inclusief een buitenproportioneel oud zwart DB-embleem (de huisstijl van de jaren zestig) dat op de zijkant van de buitenmuur is geschilderd. Verder is het een en al verval. Ook de porseleinfabriek tegenover het station, ooit een belangrijke klant van het spoor, maakt een meer dan vervallen indruk. Het is overduidelijk: met de sluiting van de vele porseleinfabrieken in deze omgeving, is ook het spoor werkloos geworden.
De wegen door Waldsassen zijn daarentegen volledig overbelast. Het stadje zucht en kreunt onder de niet aflatende stroom vrachtauto's op weg naar en komend van Tsjechië. Was hier de trein dan toch niet een goed alternatief geweest? Foto: Oege Kleijne. Terug naar het overzicht, klik hier.