Kronkelige Kippenlijn
Tussen station Ede-Wageningen en Barneveld-Noord loopt een van de zeer
weinige Nederlandse lokaalspoorlijnen die in het trotse bezit is van
een bovenleiding. Een verbinding die in spoors jargon 'kippenlijn' wordt
genoemd. En die bijnaam dankt de lijn aan Barneveld, het centrum voor
de pluimveeteelt en waar kippen en eieren vroeger per spoor verladen
werden.
Door Oege Kleijne
De lijn slingert door de Gelderse vallei en doet de
vooral zomers toeristisch interessante plaatsen Lunteren en Barneveld
aan. Interessant voor railliefhebbers is het afwisselende landschap
en de pittoreske stationnetjes in Lunteren en Ede-Centrum.
Eigenlijk het enige dat echt
herinnert aan de spoorlijn Barneveld - Nijkerk is dit stationsgebouw
in Voorthuizen (niet uit te vergroten), op 24 juni 1974. Het staat er
nog. Foto: Oege Kleijne.
Wat nu kippenlijn heet, is slechts een gedeelte van een
langere verbinding die ooit begon op het station Nijkerk en via minuscule
buurtschappen als Driedorp en Appel uiteindelijk Ede bereikte. En het
had maar weinig gescheeld of de gehele verbinding was nog slechts in
geschiedenisboekjes terug te vinden.
Vele decennia reden op de Kippenlijn
deze treinstellen. Hier Plan V 820 als stoptrein Amersfoort - Ede-Wageningen
in de verbindingsboog (zie de geschiedenis) bij Barneveld-Noord
op 3 september 1995. Foto:
Oege Kleijne.
Subsidies
Strijd lijkt het trefwoord bij deze spoorlijn. Strijd bij de aanleg
om de subsidies, strijd bij het behoud van de spoorlijn in de jaren
dertig en laatstelijk (in de jaren zeventig) strijd om het behoud van
historische stationsgebouwen in Lunteren en Ede (Centrum).
Armseinen
Wie de lijn begin jaren zeventig leert kennen, ontdekt een met klassieke
armbeveiliging uitgeruste lijn waarop twee treinstellen materieel '46
heen en weer pendelen, soms doorrijdend naar Arnhem vanuit Ede-Wageningen
en naar Utrecht vanuit Amersfoort. In de spits kwamen hier ook wel eens
vreemdgangers als het toen hypermoderne materieel 64 of een verdwaalde
hondekop.
Handbediende overwegen
Doch er heerste in die jaren nog duidelijk die sfeer van de lokaalspoorweg
van weleer. Oude stationsgebouwen, vriendelijke stationsbeambten, de
toenemende drukte op de stationnetjes als er een trein naderde. En bijna
overal handbediende overwegen, met als summum de overwegpost die niet
minder dan vier overwegen moest openen en sluiten in Ede.
Bosranden, akkers en weides. Ook in de winter
kunnen fraaie foto's gemaakt worden, zoals ten noorden van Lunteren.
Treinstel 945 op 30 december 2000. Foto:
Oege Kleijne.
Die idylle werd ruw verstoord door plannen om de lijn
te rationaliseren. Moderne seinen, op afstand bedienbare wissels
en natuurlijk: weg met al die handbediende overwegen.
Vereenvoudiging
Zo gezegd, zo gedaan. Medio jaren zeventig was de vereenvoudigde
kippenlijn dan een feit, maar werd aan de performance weinig
gedaan. Integendeel: de toch al niet hoge baanvaksnelheid van 80
km/h werd tussen Barneveld-Voorthuizen (nu Barneveld-Noord) en Barneveld-Dorp
(nu Barneveld-Centrum) verlaagd tot 60 km/h. Ook in Ede, waar een
kilometerslange snelheidsbeperking geldt van 40 km/h, bleef het
voor de reizigers allemaal bij het oude. Maar de kosten konden hierdoor
wel aanzienlijk worden verlaagd en daar was het eigenlijk allemaal
om begonnen. Daardoor kon de Kippenlijn voorlopig worden gered,
ook al zouden later discussies over het voortbestaan blijven voortduren.
Sinds december 2006 behoort de NS-exploitatie tot het verleden.
Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen en mag sindsdien de treindienst
verzorgen tussen Ede-Wageningen en Amersfoort. De dienst is nu frequenter
en het transferium bij het station Barneveld-Noord vormt een extra
impuls voor het reizigersvervoer naar Amersfoort. En: de Kippenlijn
heet nu Valleilijn.
Aanrader
Het berijden van de lijn is een aanrader. Juist door het trage tempo
hebben railliefhebbers alle tijd om het traject te onderzoeken.
Of de trip te combineren met een boswandeling in Lunteren of het
museum in het stationsgebouw van Ede-Centrum.
Kilometerbordje
Op het nu opgebroken deel herinnert weinig nog aan een spoors verleden.
Het tot eind jaren tachtig in Nijkerk aanwezige kilometerbordje
met de aanduiding 0.0, het beginpunt van de lijn in de NS-kilometrering,
behoort tot het verleden. En van het baanlichaam is nog zo her en
der een moeilijk te vinden stukje over. Alleen in Voorthuizen staat
het stationsgebouw er nog.
Spits
Op het nog resterende deel Barneveld Noord - Ede-Wageningen voert
Connexxion standaard een halfuurdienst door, waarbij tussen Barneveld
Centrum en Amersfoort gedurende grote delen van de werkdag de dienst
wordt verdicht tot een kwartierdienst.
Weidelandschap
Fotopunten bestaan er langs de gehele lijn. Bij de aansluiting bij
de halte Barneveld-Noord overheerst het weidelandschap, na Barneveld-Centrum
opnieuw. Bij Lunteren slingert de baan zich het dorp binnen, omgeven
door bos, akkers en een heuvelachtig landschap. Daarna landerijen
afgewisseld met beboste stukken.
Dwars door Ede
In Ede sukkelt de trein dwars door de plaats, soms door smalle doorgangen,
maar met tal van aardige fotopunten, voor wie er oog voor heeft.
Na station Ede-Centrum gaat het wat weidser op het eindpunt aan:
Ede-Wageningen.
Waar tot 1968 de goederentram naar Wageningen vertrok. En waar volgens
de overleveringen de eerste initiatieven ontstonden voor een tramverbinding
tussen de Rijn en de Zuiderzee bij Nijkerk.
Een ongewone gast op de Kippenlijn: het museumtreinstel
van de Duitse spoorwegen, type VT 601, bij Barneveld-Noord op 3 september
1995. Foto:
Oege Kleijne.
|
Barneveld-Noord -
Ede-Wageningen
Type spoorlijn: lokaalspoorlijn
Benaming: Kippenlijn; sinds
2006: Valleilijn
Lengte van de spoorlijn:
ca. 17 km
In dienst: 1902/1903
Exploitatie: Connexxion; sinds december 2006; goederenvervoer
door privé-maatschappij naar Barneveld Centrum en DB Schenker
(meestal bij omleidingen).
Armseinen: nee.
Materieel (meest voorkomend): Protos-treinstellen van Connexxion
en in minder mate Plan V (gehuurd van NS).
Baanvaksnelheid: 80 km/h.
Toeristisch: bossen (Veluwe)
Omgeving (landschappelijk): weides, akkers, heuvelachtig (Lunteren)
De Kippenlijn is een aardig lijntje
met oude stationnetjes in Ede-Centrum en Lunteren. Een bezoek aan de
lijn gaat prima samen met een boswandeling in Lunteren of Ede-Wageningen.
Geschiedenis in een notendop
Oorspronkelijke verbinding:
Nijkerk-Haven - Nijkerk - Voorthuizen - Ede-Wageningen. (Nijkerk - Nijkerk
Haven alleen goederenvervoer).
Indienststelling:
-Barneveld - Ede NRS (nu Ede-Wageningen): 1 mei 1902.
- Barneveld - Nijkerk Haven: 1 december 1903. Totale lengte: ruim 29
km.
Gesloten/open:
Barneveld/Voorthuizen - Nijkerk:
sluiting op 8 augustus 1937. Opbraak enkele maanden daarna.
Nijkerk - Nijkerk Haven:
buiten dienst: 1972; opbraak: 1976. Thans fietspad.
Aanleg verbindingsbaan/elektrificatie:
3 oktober 1937. Dit stukje
nieuwe spoorlijn vormt sinds 1937 de verbinding tussen de spoorlijn
Ede - Nijkerk en Amersfoort - Apeldoorn. Deze verbindingsbaan wordt
nog steeds gebruikt.
Elektrificatie Barneveld-Voorthuizen -Aansluiting - Ede-Wageningen:
1951.
Modernisering beveiliging:
1974.
De halte Barneveld-Voorthuizen aan de verbindingsbaan (zie geschiedenis).
De abri typeert de bouwstijl uit de jaren dertig. 12 november 1973.
Foto:
Oege Kleijne.
Het statige stationsgebouw van Barneveld-Dorp (nu Barneveld-Centrum),
net na invoering van de modernisering. Boven de spoorzijde, onder de
dorpszijde. Het is het enige gebouw dat aan de modernisering ten offer
viel. De abri (links) was nog in aanbouw. 12 november 1973. Foto:
Oege Kleijne.
En de voorzijde van 'Barneveld-Dorp'. 12 november 1973. Foto:
Oege Kleijne.
De locloods in Barneveld die in 1975 onder de slopershamer viel. De
exploitatie van de Kippenlijn is tot 1937 vanuit Barneveld verzorgd,
een belangrijke reden waardoor de lijn uiteindelijk in de gevarenzone
kwam: het beginnen en eindigen van de diensten in Barneveld zorgden
voor veel extra nutteloze treinkilometers. Barneveld, 12 november
1973. Foto:
Oege Kleijne..
Net voor de sloop: de restanten van de vroegere halte Ede-Gemeentehuis,
van waaruit vele decennia de bomen van de overwegen werden bediend.
12 november 1973. Foto:
Oege Kleijne.
Ede-Centrum nog met los- en laadplaats, waarop regelmatig wagons met
tractoren aankwamen. Nu museum. 12 november 1973. Foto:
Oege Kleijne.
Zoek de verschillen: het vignet van Spoorwegmaatschappij De Veluwe
in het stationsgebouw van Ede-Centrum (onder) en Lunteren (boven).
Naar verluidt zou de onderste steen zijn overgebracht naar het Spoorwegmuseum.
De bovenste steen werd ontdekt en gekoesterd door de familie Landman
die het stationsgebouw van Lunteren overnam en daar in de jaren
tachtig kunstgalerie De Kippenlijn in vestigde. Beide foto's:
12 november 1973. Met
dank aan Ruben Landman.
Foto's: Oege Kleijne.
|