Culinostalgeren - de
rijdende pleisterplaatsen
Nederland kende in de
nationale sneltreindiensten in de jaren zestig nog echte restauratiewagens.
Met obers in gesteven wit, propere tafeltjes en strenge teksten op de
ramen die het kaartspelen verboden. Het rook er naar koffie, naar bier
en soms ook naar warm eten. Want dat kon toen nog.
Door Oege Kleijne
En reizigers gingen 'gekleed'
op reis. In de restauratiewagen ging je
'om iets te gebruiken'. Dat heeft tegenwoordig een heel andere betekenis.
Een kopje koffie, een glas limonade of als je dag erop zat: een biertje
of een klein glaasje sherry. Om het af te leren.
In de restauratiewagens was het een gezellig gedoe. De kelners zorgden
voor een praatje, een mopje en natuurlijk voor de broodnodige alcoholische
versnaperingen. En als je dan achter je glaasje of kopje koffie naar
buiten keek, dan zei je nog weleens zacht in jezelf: hmm, da's pas reizen.
Voor als je het kon betalen
De restauratiewagens van weleer heetten buffetten of simpel
restaurant. Er heerste drukte, gepraat, gezelligheid. In internationale
treinen werden warme maaltijden niet zelden uitgeserveerd. En een maaltijd
werd meestal niet genuttigd maar genoten. Reizen en restaureren vormden
de symbiose, voor als je het kon betalen. Want de gezelligheid moest
wel betaald. Goedkoop was het bepaald niet.
Zij wel, jij niet...
Maar die enkele keer dat je in de Nederlandse trein een lang
stuk reed, moest dat ene kopje koffie er maar afkunnen.
Op een van je eerste kris-kraskaarten (8-daagse netkaarten) voelde je
je bepaald onrustig in zo'n deftige restauratiewagen van de Wagons-Lits
waar de ober jou met 'U' aansprak. En je keek naar dat echtpaar schuin
opzij dat zich het genoegen smaakte een uitsmijter voorgeschoteld te
krijgen. Zij wel, jij niet. Want de somma van fl. 2,30 ging jouw financiële
draagkracht ver te boven.
Streng was ook de tekst op wand. Daarop de dreigende woorden dat 'bij
een kleine consumptie een verblijf van vijftien minuten toegestaan'
was. Dus was de pret na een kwartier voorbij en ging je terug naar je
coupé. Natuurlijk, eerst een blik in de keuken werpend, waar
je de ober bezig zag op zijn fornuis en het rook naar gebakken eieren.

De voorzijde van de menukaart
van de beroemde Rheingold-expres. Het was een van de weinige internationale
treinen waarvoor een eigen menukaart werd ontworpen. Hiermee wilde de
Deutsche Schlafwagen Gesellschaft (DSG) het reizen een extra dimensie
geven. Ontbijt, lunch en diner voltrokken zich in een ambiance van luxe
en stijl.
Kolengestookte restauratiewagens
Later zou je nog vele treinreizen ondernemen, vele malen de
buitenlandse restauratiewagens van binnen leren kennen. Van
maaltijden in kolengestookte restauratiewagens in Spanje tot
en met de steriele buffetten in de supersnelle Thalys.
Maar de romantiek van het reizen is voor velen toch vooral verbonden
met treinen als de Orient Express en de Rheingold, waarin reizen en
restaureren buitengewoon smakelijk samenvielen.
Overzicht over welke verhalen hier zijn gepubliceerd: klik
hier.